Joe
2014-04-12 @ 18:27:17
URL: http://yoginijoe.blogg.se

Fint! :) grattis

Marie Bergman - Om livet på Cypern
2014-04-12 @ 18:43:22
URL: http://mariebergman.se

Mycket stilig 90-åring tycker jag :)

Ulf Gronlund
2014-04-12 @ 18:58:29
URL: http://www.gronlunds.blogg.se

Grattis till "finaste farfar", det är få förundrat att ha en så fräsch farfar :)

JUNITJEJ
2014-04-12 @ 19:08:05
URL: http://www.junitjejen.se

Vilken stilig 90-åring!

Madelene Borg
2014-04-12 @ 19:56:48
URL: http://madeleneborg.blogg.se

Jag har också ett Canon EF 50mm 1,4 USM, men när jag tar bilder blir bilden endast som din första bild. Att fokusen hamnar på en längd och resten blir suddigt. Hur gör jag om jag vill att hela bilden ska få fokus och bli skarp?
Det är så tråkigt när jag tar bilder med kompisar och någon sitter på en annan rad och blir suddig.

Tacksam för svar, fina Ebba! Din blogg är den som jag gillar mest. :)

Kram Madelene

Svar: Bländaren i en kamera är en anordning som reglerar mängden ljus som släpps in i kamerahuset. När jag lärde mig om bländare läste jag en text att bländaren liknar ett fönster med en rullgardin. En bländare med maximal öppning är som ett fönster med rullgardinen uppdragen, fönstret släpper in maximal ljusvolym. En bländare med liten öppning är som ett fönster med rullgardinen så gott som nerdragen till max. Helt enkelt hur stort ljusinsläppet ska vara. Alltså sutartiden är längden på ljusinsläppet och bländartal storleken på ljusinsläppet. Nu är det även så att värdena är lite lustiga. En stor bländaröppning har värden som F1.2, F1.4 och F4.5. Medan små öppningar har värden som F11, F17, F22. Alltså En stor öppning, litet värde och en liten öppning, stort värde.
Bländaren fungerar inte enbart som ett reglage för hur mycket ljus som ska släppas igenom linsen. Ju mindre bländaröppning, desto större skärpedjup får man också. Desto större bländaröppningen, desto kortare skärpedjup. Vad är då skärpedjup? Svar: Skärpedjup är inom hur stort avstånd som motiv blir skarpa på fotografiet. En liten öppning (högt värde) skapar ett stort skärpedjup, alltså skärpan och fokus räcker sig längre än vart fokus ligger. Bakgrunden bakom fokus eller framför blir också skarpt. En stor öppning (lågt värde) skaper ett kort skärpedjup, alltså skärpan och fokus lägger sig där kameran fokuserat och bakgrunden eller förgrunden blir urfokus. Det är vid kort skärpedjup bokeh uppstår.

Stor bländaröppning: Fungerar bra i alla situationer och lätt att få bra ljus i bilden. Ger ett kort skärpedjup och bakgrunden för motivet blir ur fokus. Passar bra vid tex porträtt och produkt fotograferingar.

Liten bländaröppning: Fungerar bra i ljusa miljöer, tex ute på dagen. Svårt att använda höga värden och behöver oftast blixt för att få bra reslutat (om det är dåligt ljus där du befinner dig) Ger ett stort skärpedjup och fångar mycket i fokus och skärpa. Passar bra vi landskapsfotograferingar eller där motic och detaljer du vill fånga ligger med avstånd från varandra.

Exempel på Stor bländaröppning(kort skärpedjup) och liten bländaröppning (Stort skärpedjup)

Lycka till! :)
Ebba

Madelene Borg
2014-04-12 @ 22:43:55
URL: http://madeleneborg.blogg.se

Tack så jättemycket för svaret!
Jag får testa imorgon med kameran! Tack!! :)

Kram Madelene




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0