Självporträtt

Det här med självporträtt. Vad är ett självporträtt? Ett självporträtt är när du ensam ställer in och fotograferar dig själv. Självporträtts fotografering kan ske på olika sätt. Du själv kan hålla i kameran och knäppa ett kort på dig, fotografera i en spegel, använda en fjärrkontroll eller med hjälp av självutlösare. Det finns helt enkelt många olika varianter att välja mellan.

Jag brukar fotografera självporträtt i alla olika former, men oftast med kontroll eller självutlösare. Jag vill oftast förmedla känslor eller en miljö utöver mig själv så att säga. Inga vanliga outfitsbilder, utan någonting mer. Jag har 5 tips att dela med mig av inom kategorin självporträtt:

1. Variera metod och plats. Fotografera inte åt samma håll eller samma position. Byt ofta och byt smart. Du kan på så sätt få med så mycket mer bra resultat då bilderna skiljer sig från varandra.

2. Har du ingen fjärrkontroll? Skaffa dig en till kameran. Med fjärrkontrollen kan du lätt hitta fokus under självporträttsfotografering. Priset ligger runt 200-300 kronor.

3. Satsa på kontroll och självutlösare för att fånga en mer "porträtt liknande" känsla. Med spegel metod och kameran vänd mot dig ser man direkt att det är en "selfie" . Det ser inte så fotografiskt ut med dom metoderna utan satsa på självutlösare eller kontroll.

4. Jag använder kontollen som ett hjälpverktyg att hitta fokus med eller som avtryckare. Kontrollen passar bäst till självporträtt där du befinner dig cirka 5 meter (eller närmare) från kameran. Eftersom kontrollen har en räckvidd och får vid ett visst avstånd svårt att skicka signalerna till kameran.

5. Befinner du dig på ett längre avstånd än cirka 5 meter från kameran fungerar självutlösaren bättre än kontrollen. Med självutlösaren behöver du inte tänka på att kontrollen kommer med på bild(vilket är störande), vilken position du har(svårt att trycka av om du står på händer) eller att kameran knäpper upp tilll 10 kort i rad på en gång. Självutlösaren är alltså mycket smidig när självporträttet är upp till ett visst avstånd från kameran eller kräver olika positoner. Detta är helt klart min favorit! 

Prova på vad som passar dig bäst!

 
Kram Ebba
Felicia
2014-04-28 @ 19:28:47

Dum fråga kanske, men när du använder självutlösaren - hur får du fokus på dig själv då? (:

Svar: Nej en riktigt bra fråga! Tänkte ta den delen här på bloggen imorgon! Håll utkik! :)
Ebba

Sandra Sjödén
2014-05-01 @ 14:55:22
URL: http://sjodensfoton.blogg.se

Hej, jag har undrat ett tag hur man ska gör för att den kan ta upp till 10 kort eller kan bara vissa kameror det? :)

Svar: Vilken kamera har du? :)
Ebba

Angelica
2014-05-04 @ 12:04:32

Hur kommer du på vad du ska ta för bilder? Har själv en kamera och älskar att fota men kommer aldrig på hur bilden ska se ut osv. Du tar sjukt fina bilder och skulle vilja kunna ta lika bra:)

Silje
2014-05-04 @ 19:52:53
URL: http://siljetherese.com

Tack för tipsen :)
glad att jag hittat till din blogg!

Silje
2014-05-04 @ 19:56:20
URL: http://siljetherese.com

tack för tipsen, glad att jag hittat din blogg :)

Moa
2015-01-07 @ 21:24:11
URL: http://moalindqvists.blogg.se

Hej! Jag har en canon eos 1100D men hittar ingen fjärrkontroll som passar till min kamera, vet du någon?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0