Svar på tre frågor

Ofelia
Hej Ebba!
Jag har en liten fråga angående stretching. Jag brukar gå ner i spagat varje dag och stå ca 5 minuter per ben och sedan varva fem gånger lite snabbt mellan benen. Men i förrgår lyckades jag nog sträcka mig (det kändes iallafall så, hoppade till och gjorde ont) så nu gör det väldigt ont om jag försöker gå ner i spagat med det benet fram. Det skulle nog gå med lite slit och smärta, men det skulle ta bra mycket längre tid och göra väldigt mycket ondare. Så till själva frågan. Ska jag fortsätta att gå ner i spagat med det benet fram eller ska jag sluta ett tag? Är så rädd för att jag kommer bli stelare om jag inte fortsätter stretcha med det benet fram :/ Hoppas du vill svara, kram!

Svar: Jag sträckte mig allvarligt en gång för ett par år sedan och jag tycker du ska vila från stretchen ett tag. Vänta en vecka och låt lederna återhämta sig. Att sträcka sig gör så fruktansvärt ont och om du fortsätter stretcha vidare trots smärtan tror jag det tar längre tid att bli återställd. Smärtan talar ju om att det du gör skadar och stretch ska göra lite ont men inte så det blir svårt att röra sig. Vila och känn efter om några dagar, har det inte blivit vänta några dagar till ♥

Sofie
Hej! Jag har precis köpt en ny kamera (en cannon eos 700 D) och behöver hitta ett bra stativ samt redigeringsprogram. Tänkte höra vad du använder och ifall du har något bra tips på vart man kan få tag på det. Vad använder du för redigeringsprogram? Dina bilder blir verkligen super fina...och hur mycket kostade programmet?
Svar: Hej Sofie! Stativen varierar mycket i pris och kvalité. Det är svårt för mig att säga vad du ska ha då jag inte vet vad du är ute efter eller vad du brukar fotografera. Oavsett så har jag ett vanligt stativ i en vanlig prisklass skulle jag tro från märket Velbon tror jag, DENNA har jag :) Köpte mitt på netonet eller mediamarkt tror jag.
Angående redigeringsprogram använder jag mig utav photoshop CS5. Vill du inte köpa det kan jag rekomendera photoshop elements eller GIMP. Photoshop kostar om du inte vet hur du kan ladda hem det på något olagligt vis, men Gimp är gratis ♥

Edith
Hej Ebba! Jag fotar med en Nikon D90 och vill köpa ett nytt objektiv. Fotar ungefär samma saker som du, dvs mycket porträtt/gymnastik/yoga och spelar in lite videos. Att bilderna blir ljusa och skarpa är viktigt. Just nu har jag ett zoom Nikkor 18-105/3-5 och ett fast Nikkor 50/1,8. Jag vet att du fotar med canon men jag vore jätteglad om du kunde ge tips på vilken typ av objektiv jag bör köpa! Helst vidvinkel - så jobbigt när man måste backa så mycket... :P
Svar: Jag är inte expert på Nikon men objektiven funkar ju på samma sätt! Här är några objektiv jag tyckte lät bra från Nikon, (Vet dock inte om alla passar din kamera hehe, men det tror jag)
NIKON 1 Nikkor 18.5mm F/1.8 Vit
NIKON 35mm f/1.8G AF-S DX
NIKON AF-S Nikkor 28mm f/1.8G


Edith
2015-10-26 @ 10:56:55
URL: http://dithness.blogg.se

TUsen tack för Att du svarade på min objektiv-FRåga! :) En följdfråga dock: nu har ja ju ett fast 50 mm och tycker att jag ibland måste backa jättemycket för att få med en hel person tex. men de du rekommenderade nu är ju 18, 35 och 28. Måste man inte backa SUPErmycket då?? för de har ju ännu lägre tal?? eller? hahaha. Tacksam för svar! <3

Svar: Desto högre tal desto mer zoom kommer objektivitet ha så du vill ha ett objektiv med en mindre zoom alltså lägre brännvid. Läs här så förstår du,

http://www.scandinavianphoto.se/photobloggen/10864168/vad-aer-braennvidd

Kram!
Ebba




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0